«Από τα ευρήματα και τη βιβλιογραφία μαζί με τους συνεργάτες μου καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως το μνημείο χρονολογείται το τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. Έπειτα από παραγγελία του Μεγάλου Αλεξάνδρου ο λόφος έγινε Τύμβος. Έγινε δηλαδή τυμβοποίηση του και τοποθετήθηκε στην κορυφή του το Λιοντάρι της Αμφίπολης», δήλωσε η αρχαιολόγος Κατερίνα Περιστέρη.
«Όταν ο Ηφαιστίωνας σκοτώθηκε ήθελε να κάνει γι’ αυτόν τύμβο λαμπρό. Πραγματικά και μόνο αυτή η μορφή του περιβόλου πριν βρούμε τον κυρίως τάφο μας δημιούργησε την εντύπωση ότι κάτι πολύ σοβαρό βρίσκεται εδώ» είπε η κυρία Περιστέρη μιλώντας στην αίθουσα του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα της Θεσσαλονίκης.
«Μνημείο οικουμενικό, που θα μπορούσε να καταστεί πόλος ανάπτυξης για ολόκληρη την περιοχή», χαρακτήρισε τον τύμβο Καστά η Κατερίνα Περιστέρη.
H κυρία Περιστέρη, αφού εισήγαγε το κοινό στην ιστορία της περιοχής την περίοδο της μεγάλη ακμής της, στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αλλά και στα ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια, αναφέρθηκε στο ιστορικό των ανασκαφών στην περιοχή (αρχικά από τον αρχαιολόγο Δημήτριο Λαζαρίδη και από το 2011 από την ίδια), ενώ επανέλαβε αναλυτικά το ιστορικό των αποκαλύψεων (από το καλοκαίρι του 2011 με τον εντοπισμό του περιβόλου του λόφου, ο οποίος όπως είπε χαρακτηριστικά «τυμβοποιήθηκε με εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, προκειμένου να συμπεριλάβει όλους τους τάφους που βρίσκονταν στην περιοχή») και τις υπόλοιπες μνημειώδεις αποκαλύψεις, μέχρι το 2015, οπότε και η ανασκαφή διακόπηκε.
Στη διάλεξή της, με θέμα «Μνημειακό ταφικό συγκρότημα Τύμβου Καστά Αμφίπολης», η κυρία Περιστέρη αναφέρθηκε:
-Στους δόμους του μνημειακού περιβόλου, που εντοπίστηκε αρχικά και όπως διαπιστώθηκε ήταν ίδιοι με αυτούς στη βάση του Λέοντα, γεγονός που οδήγησε στη συσχέτιση των δυο μνημείων και την άποψη πως ο Λέοντας βρισκόταν στην κορυφή του τύμβου.
-Στη μνημειακή μορφή της Σφίγγας, που εντοπίστηκε στην είσοδο του τάφου («στον μακεδονικό χώρο η τέχνη είναι ενιαία. Σφίγγες υπάρχουν σε όλη τη Μακεδονία, τη δική μας εννοώ, μην μπερδευόμαστε με τους βόρειους γείτονες μας» είπε χαρακτηριστικά)
-Στην αρχική εικόνα του τύμβου, που δεν είχε κυκλικό σχήμα, αλλά …τραπέζιο (είναι χαρακτηριστικό πως σε χάρτη που σχεδίασε Βρετανός στρατιώτης χαρτογράφος στην περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου απεικονίζεται η περιοχή των εκβολών του ποταμού Στρυμώνα και της Αρχαίας Αμφίπολης και τα χαρακώματα των Βουλγάρων με τοπωνύμιο «Hovis hill», καθώς το σχήμα του τύμβου Καστά, θύμισε στον Βρετανό χαρτογράφο το σχήμα των φημισμένων καρβελιών άρτου ολικής άλεσης της βρετανικής εταιρείας (Hovis) κι έδωσε στον τύμβο αυτή την ονομασία. Ο χάρτης μάλιστα εκτίθεται αυτή την περίοδο στον ίδιο χώρο του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα στο πλαίσιο της έκθεσης «Χαρτογραφικές Ιστορίες της Μακεδονίας στις αρχές του 20ού αιώνα», που εγκαινιάστηκε την περασμένη εβδομάδα.
Όπως μάλιστα είπε η κυρία Περιστέρη, η περιοχή είχε υποστεί πολλές τοπογραφικές μεταλλάξεις λόγω των πολέμων, τα υψώματα είχαν πολλάκις χρησιμοποιηθεί ως χαρακώματα και στη διάρκεια της ανασκαφής εντοπίστηκαν χιλιάδες οβίδες, για την απενεργοποίηση των οποίων χρειάστηκε να κληθούν ειδικές υπηρεσίες του στρατού.
Στην ίδια διάλεξη, την οποία διοργάνωσε του Σωματείο των Φίλων του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, η κυρία Περιστέρη, η οποία εξελέγη πρόσφατα ως τομεάρχης Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δεν έκρυψε την πικρία της για τη διακοπή της ανασκαφής και την απομάκρυνση της από αυτή («Εγώ δεν έχω πλέον πρόσβαση το μουσείο», «το μνημείο θα μπορούσε να είναι επισκέψιμο αυτά τα τέσσερα χρόνια», «έγινε προσπάθεια τουλάχιστον η κεφαλή της Σφίγγας να εκτεθεί στο μουσείο της Αμφίπολης, άλλα όλα έγιναν με άσχημο-πρόχειρο τρόπο και με κείμενα που περιείχαν πολλές ανακρίβειες», «δεν βρήκαν τον χρόνο για τη συγκόλληση των βοτσαλωτών αυτά τα τέσσερα χρόνια» επανέλαβε τουλάχιστον τρεις φορές στη διάρκεια της ομιλίας της και κατέληξε με την ευχή «να μπορέσουμε σε δύο χρόνια από σήμερα να καταστήσουμε το μνημείο επισκέψιμο στο κοινό – να κάνουμε το σήμερα χθες».
Στο τέλος της διάλεξης της κ. Περιστέρη οι διοργανωτές δεν επέτρεψαν στο κοινό ερωτήσεις κοινό, καθώς -όπως είπαν- επρόκειτο για αμιγώς πολιτιστική διοργάνωση και… «υπάρχουν πολλές διχόνοιες στο θέμα αυτό».
Πηγή: reader.gr